Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 „świętuje” rok od otwarcia. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia w 2024 roku, kierowcy otrzymali obwodnicę, która zbliżyła stolicę Małopolski do pełnego pierścienia drogowego. Po 12 miesiącach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła wyniki tuneli na obwodnicy.
Wybudowana Północna Obwodnica Krakowa ma 12,3 kilometra długości. W ramach budowy powstało 29 różnego rodzaju obiektów inżynierskich, w tym dwa supernowoczesne tunele w Zielonkach i Dziekanowicach o długości kolejno 653 i 496 metrów. Oba tunele wykonane zostały metodą podstropową z wykorzystaniem tzw. ścian szczelinowych. Każda z naw obiektów ma 17m szerokości, mieści po trzy pasy ruchu i została wyposażona w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Budowa trwała ponad trzy lata.
Teraz krakowska GDDKiA przedstawiła roczne wyniki obu tunelów. Nieco większym zainteresowaniem cieszy się turniej w Zielonkach, którym przez pierwszych 12 miesięcy przejechało 15,7 mln pojazdów. W Dziekanowicach natomiast jest to wynik w wysokości 13,3 mln. Rekord dnia również większy jest w Zielonkach i wynosi 82 324 przejazdy do 72 111 w Dziekanowicach. Co ciekawe, tunel w Zielonkach swój najnowszy rekord osiągną tuż przed tegorocznymi świętami, bowiem w piątek, 19 grudnia.
Zarządca przedstawił również roczne zestawienie przejazdów w tunelach. W przypadku Zielonek, 2025 rok rozpoczął się od średniej 23 090 i systematycznie rósł aż do października, kiedy to osiągnął rekordowy wynik w wysokości 64 939 przejazdów.
Tunel w Dziekanowicach zaczynał od wyniku 17 920 i rósł do września, który dla tego obiektu okazał się rekordowy – kiedy to średnio na dobę tunelem przejeżdżało 54 570 pojazdów.